Geliked op Facebook en een waarheid als een koe. Er onstaan regelmatig misverstanden in een whatsapp- of sms-gesprek...
Niet alleen door de tekst zelf maar ook door gebruikte smiley’s en emoticons. Dat hoeft natuurlijk geen drama te zijn. Als je een goede verstandhouding met elkaar hebt, is een misverstand snel opgelost. En daar zit nu net de crux…
In bijna elk ouderschapsplan staat een artikel waarin ouders afspreken om elkaar op de hoogte houden van het wel en wee van hun kinderen. Ook hebben zij meestal de afspraak gemaakt om overleg over de kinderen en eventuele onderlinge irritaties, niet in bijzijn van de kinderen te bespreken. Hoewel er (gelukkig) veel ouders ook na de scheiding nog goed met elkaar omgaan, lukt het niet alle ouders om een werkbare verstandhouding met elkaar te hebben. Er is te veel gebeurd en te veel gezegd en alle daarbij horende emoties liggen nog dicht aan de oppervlakte. Het is heel begrijpelijk dat samen om de tafel gaan zitten of de andere ouder te bellen voor overleg niet de eerste voorkeur heeft.
Om toch de noodzakelijke informatie uit te wisselen is het dan handig dat dit ook per mail of whatsapp kan. Als de toon zakelijk en beleefd blijft, is er niet zo veel aan de hand. Er schuilt echter een aantal gevaren in een gesprek op afstand. Als je niet tegenover je gesprekspartner zit en hem of haar niet hoeft aan te kijken, is het makkelijker om “maar te zeggen wat je denkt” of om een wat minder genuanceerde uitspraak te doen. Je kunt het vergelijken met daten via internet. Per mail of chat word je sneller heel persoonlijk dan wanneer je elkaar belt of samen op een terras zit. Je voelt je minder ongemakkelijk als je de ander niet hoeft aan te kijken en bent sneller openhartig of “te” eerlijk.
Communicatie tussen mensen bestaat voor 93% uit non verbale (lichaamshouding, spreektempo, gebaren) en maar voor 7% uit verbale communicatie (woorden die gesproken worden). Hoewel de meningen over deze percentages verdeeld zijn, komt uit alle onderzoeken naar voren dat non-verbale communicatie meer invloed heeft dan verbale. En die non-verbale communicatie gaat in tekstberichten nu nèt verloren… Grote kans dus dat als je een whatsapp stuurt over het te laat naar bed gaan van de kinderen bij de andere ouder, de inhoud van je bericht verkeerd overkomt. Ook al omdat je zelf waarschijnlijk geïrriteerd was over die late bedtijden, toen je het bericht opstelde. Het gevolg is meer irritatie aan beide kanten waardoor de kans op verder onbegrip weer groter is geworden.
Benader in tekstberichten de ander als een collega van werk en probeer de toon in je berichten zakelijk en voorkomend te houden.
Lukt het alsnog niet om samen juiste toon te vinden? Dan kan het om de tafel zitten bij een neutrale derde helpen om eventuele misverstanden uit de weg te ruimen, jullie communicatie te verbeteren en, als het nodig is, nieuwe afspraken te maken.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer